Tesla MODEL 3
Prijs vanaf
€ 529
Levertijd: vanaf 8 weken
Wellicht vindt je toch iets interessants op onze site:
Ontdek waarom de bijtelling-schok van 2026 leasen van een youngtimer of occasion veel voordeliger maakt. Bereid je nu al voor op slimme keuzes.

De elektrische auto van de zaak is de afgelopen jaren razendsnel veranderd van een fantastische arbeidsvoorwaarde in een financiële last. De fiscale kraan voor de elektrische auto (EV) wordt dichtgedraaid - bijtelling wordt verhoogd van 17% naar 22%. Voor niet-elektrische voertuigen verandert er niets. De bijtelling was daar al 22%.
De cruciale beslissing gaat niet meer over de maandelijkse huur. Alles draait om de indirecte belastingdruk: de Bijtelling. De strategische keuze van je voertuig – en vooral de Datum Eerste Toelating (DET) – is nu dé hefboom om je netto maandlasten laag te houden.
De Bijtelling is het bedrag dat de Belastingdienst als ‘fictief loon’ aan je brutojaarsalaris toevoegt, omdat je de zakelijke auto ook privé gebruikt (meer dan 500 km per jaar). Rijd je minder? Prima, maar dan moet je die kilometeradministratie wel perfect sluitend hebben.
Omdat je over die bruto Bijtelling inkomstenbelasting betaalt, vertaalt élke stijging van het Bijtellingspercentage zich direct in hogere netto maandelijkse kosten voor u. De missie is simpel: zorg dat je nog kunt leasen met het laagst mogelijke bijtellingspercentage.
Prijs vanaf
€ 529
Levertijd: vanaf 8 weken
Prijs vanaf
€ 459
Levertijd: vanaf 5 weken
Prijs vanaf
€ 489
Levertijd: vanaf 5 weken
De bruto Bijtelling staat vast: het is de oorspronkelijke Cataloguswaarde (nieuwprijs) vermenigvuldigd met het toepasselijke percentage. Voor gewone brandstofauto's staat dat tarief al jaren vast op 22% over de volledige Cataloguswaarde. De fiscale strijd gaat dus volledig over de EV.
Dit is het cruciale inzicht, het anker van je fiscale strategie: de 60-maanden regel. Het Bijtellingspercentage dat van kracht is op de Datum Eerste Toelating (DET) van de auto, wordt onvoorwaardelijk voor vijf jaar vastgezet.
De DET fungeert dus als een fiscale tijdcapsule. Een auto die in december 2025 wordt geregistreerd, pakt de voordelige 2025-tarieven mee tot eind 2030. Zelfs als de wet in 2026 verandert, profiteer je nog vier jaar lang. Na die 60 maanden springt het tarief pas naar de dan geldende norm, wat voor EV's waarschijnlijk de 22% zal zijn.
De boodschap is duidelijk: door een jonge occasion te leasen, koop je fiscale tijd, want je neemt een reeds vastgezette, lage bijtelling over. Ook als je leasecontract pas in 2026 begint. Wil je voor een langere periode lage bijtelling betalen? Zoek dan naar auto’s die in 2024 of 2025 zijn toegelaten.
De kortingen op EV-Bijtelling zijn al sterk teruggebracht. De drempelwaarde (de ‘Cap’) waarover de korting geldt, is nu € 30.000, wat betekent dat duurdere EV's al sneller de 22% bereiken over het bedrag boven deze grens.
De jaren 2024 en 2025 zijn de laatste momenten om een significant fiscaal voordeel vast te zetten:
| Jaar van Kenteken (DET) | Bijtellingspercentage (kortingstarief) | Drempelwaarde (Cap) | Percentage boven Cap |
|---|---|---|---|
| 2024 | 16% | € 30.000 | 22% |
| 2025 | 17% | € 30.000 | 22% |
| 2026 | 22% | Geen drempelwaarde | 22% |
Onthoud dit: De 17% van 2025 is de laatste substantiële korting die je voor vijf jaar kunt vastleggen. In 2026 betaal je dus enkele lage bijtelling voor occasions.
Het is officieel: de overheid draait de kraan dicht. Vanaf 1 januari 2026 is de fiscale stimulering voorbij. Voor elke nieuwe personen- of bedrijfsauto die privé wordt gereden, geldt het uniforme standaardtarief van 22%.
Dit betekent dat de fiscale behandeling van een nieuwe elektrische auto gelijk wordt aan die van een brandstofauto. De ‘cap’ verdwijnt. De 22% Bijtelling wordt berekend over de gehele cataloguswaarde.
Om de urgentie te visualiseren, nemen we een gangbare EV uit het LIZY-aanbod, de Volkswagen ID.3 Pro Performance met een fiscale waarde van circa € 45.073:
Tabel II: Vergelijking Bruto Bijtelling EV (VW ID.3, € 45.073) Vóór en Ná 2026
| Fiscale Waarde EV | Kenteken Datum | Toegepast Bijtellingspercentage | Jaarlijkse Bruto Bijtelling | Verschil t.o.v. 2026 |
|---|---|---|---|---|
| € 45.073 | DET 2024 (16%) | 16% over €30k + 22% over €15.073 | € 8.116 | € 1.800 lager |
| € 45.073 | Januari 2026 (Nieuw) | 22% over volledig bedrag | € 9.916 | N.v.t. |
Dat is een verschil van maar liefst € 1.800 bruto per jaar.5 Dit komt neer op zo'n € 75 netto per maand extra kosten, vijf jaar lang, voor exact dezelfde auto, puur door de verkeerde datum.2
De meest logische en financieel slimme reactie op deze fiscale klif is de keuze voor jonge occasions. LIZY, met de focus op hoogwaardige, zo goed als nieuwe tweedehands auto’s, combineert twee krachtige voordelen:
Kijk nog eens naar de Volkswagen ID.3 in Tabel II. De besparing is structureel en direct:
Uw directe fiscale besparing is € 1.800 bruto per jaar5, wat kan oplopen tot € 75 netto per maand, vijf jaar lang.
De markt voor jonge EV’s met een DET van 2024 of 2025 zal de komende tijd zeer competitief zijn. Deze auto’s zijn goud waard. Je moet nu handelen.
Ons Advies: Kies nu voor een hoogwaardige occasion met een vastgezet laag tarief om de volledige 22% tariefstijging te ontlopen.
Prijs vanaf
€ 469
Levertijd: vanaf 8 weken
Prijs vanaf
€ 529
Levertijd: vanaf 8 weken
Prijs vanaf
€ 459
Levertijd: vanaf 5 weken
LIZY specialiseert zich precies in deze fiscaal aantrekkelijke, jong gebruikte occasions. Dit maakt het de slimste én voordeligste route naar mobiliteit in de periode 2025–2026.
Hier vind je alle handige LIZY-tools om jouw fleet te beheren.